vineri, 7 noiembrie 2008

Codul bunelor maniere pe strada

CUM NE PURTAM PE STRADA

Cind iesim din casa , este obligatoriu sa avem un
aspect ingrijit. Sa fim curati , pieptanati si imbracati decent.
Nu este permisa nici o exceptie de la aceasta regula , chiar
daca ne ducem doar pina la piine. Este o strinsa legatura
intre felul in care ne prezentam si cel in care umblam :
tinuta corpului trebuie sa fie drapta , miscarile firesti ,
naturale. Sa nu dam din miini fara rost , sa nu alergam
imbrincind trecatorii , sa nu ii lovim cu pachetele sau cu
umbrela pe care o tinem in mina.
In general , sa nu deranjam pe nimeni cu prezenta
noastra. Daca din intimplare lovim pe cineva vom spune
politicos : " Pardon ! " sau " Va rog sa ma scuzati ! ".
Raspunsul firesc este : " Nu face nimic ! ".
Sa nu privim fix , curiosi , o persoana care ne
trezeste interesul - o fata frumoasa , o femeie insarcinata
sau , mai grav , un infirm.
Sa ne abtinem sa facem remarci cu glas tare , chiar
daca imbracamintea cuiva este mai excentrica.
Sa nu tragem cu urechea si cu atit mai mult sa nu
intervenim in discutia a doua persoane chiar daca subiectul
ne intereseaza.
Sa nu ingrosam rindurile acelor gura - casca care isi
irosesc timpul , asistind la intimplarile strazii - certuri ,
batai , filmari etc. In schimb , in cazul unor accidente sa nu
ne ferim sa dam o mina de ajutor , dar s-o facem numai daca
ne pricepem. In cazul bolnavilor de inima care nu trebuie
miscati din loc ajutorul nostru le poate fi fatal !
Sa nu fim indiscreti si sa privim in casele
oamenilor. Este cea mai mare dovada de proasta crestere. Pe
de alta parte nici locatarul n-ar trebui sa se expuna
privirilor noastre intr-o tinuta indecenta ( paradisiaca ) ,
uitind sa traga perdelele.
Daca la o fereastra este o persoana cunoscuta , nu te
angajezi intr-o conversatie cu aceasta ci o vei saluta cu
un gest amical. Cu atit mai mult , nu-ti vei striga prietenii
sau membrii familiei din strada. Folositi telefonul !

GRESELI DE NEPERMIS

Sunt unele gesturi pe care un om civilizat nu le-ar
face in public pentru nimic in lume. Cu toate ca ele par
de o mare banalitate , se repeta surprinzator de des.
* Sa nu aruncam nicioadata hirtii sau resturi de
mincare pe strada. Sa cautam un cos de gunoi sau sa le
pastram pina acasa.
* Sa nu ne ridicam ciorapii in vazul lumii. Sa cautam
pentru asta un loc mai retras.
* Sa nu ne pieptamam , sa nu ne dregem fardul , sa nu
ne stergem pantofii , sa nu ne curatam unghiile in public.
Toate aceste lucruri se fac inainte de a pleca de acasa.
Un om civilizat nu fumeaza pe strada. Daca un barbat
cu tigara in gura nu ne socheaza , pentru o femeie gestul
este dezagreabil. De asemenea nu este permis sa mincam pe
strada. Cu toate acestea , din lipsa de timp , recurgem
deseori la serviciile pe care ni le ofera numeroasele
chioscuri cu mincare gata preparata. Sa nu pornim pe strada
cu mincarea in mina oricit de grabiti am fi.
Aceste reguli si interdictii sunt valabile in toate
situatiile in care suntem in multime : tirguri si expozitii ,
holuri de cinematograf , aeroport , gara , statii de tramvai sau
de metrou.

CUM MERGEM PE STRADA

De regula , mergem pe strada alaturi de o femeie sau
de un barbat. Daca trotuarul se ingusteaza la un moment dat ,
daca apare un pasaj sau daca fluxul mare de pietoni ne
obliga sa ne despartim de insotitorul nostru politetea ne
cere sa tinem seama de citeva reguli elementare : femeia trece
inaintea barbatului , virstnicul inaintea tinarului , superiorul
inaintea subalternului. Exista si unele exceptii cind procedam
invers - la o traversare periculoasa , barbatul isi protejeaza
insotitoarea si trece in fata ei intinzindu-i mina pentru a
o sprijini.
Un barbat trebuie sa-i ofere ajutorul unei femei
necunoscute ? Daca este nevoie , da. Pe o strada taiata de
santurile unor lucrari publice , in cazul unei ploi torentiale
barbatul nu va trece nepasator pe linga o doamna care se
afla in impas. O va sustine sa nu cada pe pamintul alunecos
sau ii va oferi protectia umbrelei sale conducind-o pina la
un loc adapostit. Sa amintim ca odata rezolvata situatia
delicata , el isi va lua ramas bun iar doamna ii va multumi.
Dar mergind pe o strada nu suntem totdeauna in impas.
Sa presupunem ca ne plimbam , pur si simplu. De regula locul
doamnei este in partea dreapta a barbatului , tot din dorinta
de a o proteja , caci bordura strazii e mai aproape de el.
Daca vitrinele , de pilda , se afla tot pe dreapta , ea le
va putea privi nestingherita. Daca insa acestea sunt pe
stinga , cei doi isi vor schimba locurile , de dragul doamnei
care nu rezista niciodata ispitei de a fi la curent cu
moda.
Daca suntem in grup , sa avem grija sa nu ocupam tot
trotuarul ca si cum ne-ar apartine. Nu putem merge alaturi
mai mult de trei persoane. Se intelege ca nu vom discuta
cu totii in cor , ca nu vom ride in hohote. Daca din grupul
de trei persoane face parte un copil , el va fi incadrart
de cei doi adulti , daca este vorba despre doi copii , acestia
vor sta in stinga si in dreapta adultului. Lucrurile trebuie
sa se petreaca astfel pentru ca este bine sa nu ne lasam
copii din mina pe strada.
O alta situatie : cind o femeie va fi incadrata de
doi barbati , cel mai in virsta va sta in drapta ei.
In schimb , intr-un grup de trei , doua femei vor
incadra un barbat , locul din dreapta acestuia fiind ocupat
de cea mai in virsta.
Daca este vorba despre trei femei sau trei barbatii ,
persoana mai importanta sau mai in virsta va ocupa locul
din mijloc.
In cazul unei circulatii aglomerate grupul nu poate
ramine compact. Persoana din stinga , indiferent de sex , le
va lasa pe celelalte doua sa mearga inainte. Nu vom proceda
asa daca insotim doua doamne. Le vom acorda intiietate si le
vom urma indeaproape.
Pe munte sau la urcarea unei scari inguste barbatul
trece primul , aruncind mereu o privire in spate spre
insotitoarea sa.

CONVERSATII PE STRADA

Strada nu prea este un loc potrivit pentru o
conversatie. Cu toate acestea ni se intimpla tuturor sa ne
intilnim cu o cunostinta si sa schimbam citeva cuvinte. Daca
interesele noastre o cer , discutia se poate prelungi. Sa nu
raminem in mijlocul drumului , ci sa ne retragem linga o
casa sau linga o cabina telefonica cind strada este foarte
aglomerata.
Sa presupunem ca ne-am intilnit cu o prietena care
merge in directie opusa. Daca aceasta se grabeste si discutia
este necesara vom face citiva pasi impreuna.
Cum procedam daca prietena noastra este insotita de
cineva ? Initiativa trebuie sa-i apartina acesteia care
urmeaza sa faca si prezentarile. Nu ne vom intinde la vorba.
Suntem in strada , nu acasa , si , in plus , prezenta noastra
intimplatoare i-ar putea stinjeni pe cei doi. La fel stau
lucrurile daca ne intilnim cu doi barbati. , dintre care cel
putin unul este o cunostinta apropiata. Ne rezumam sa-i
salutam. Daca nu beneficiem decit de un salut este semn ca
o discutie este inoportuna.
Daca suntem grabiti si nu vrem sa stam de vorba cu
cineva , salutam eventualele cunostinte intilnite si ne
continuam drumul. In nici un caz nu le vom evita intorcind
capul.
Ni se pare necesar sa va sugeram cum trebuie sa
procedati in situatia in care stati de vorba cu cineva si
un prieten care trece pe linga dumneavostra doreste sa va
comunice ceva important. Bunele maniere ne obliga pe toti
trei la o anumita conduita : dumneavostra veti face
prezentarile , prietenul dumneavoastra va va spune doar citeva
cuvinte si isi va continua drumul , cealalta persoana nu
intervine in discutie. In nici un caz nu va profita de
ocazie pentru a-i solicita ceva noului venit , presupunind ca
acesta are o functie importanta. Astfel de persoane
" indraznete " sunt foarte prost catalogate in societate , iar
daca sunt tolerate in continuare , aceasta se datoreaza
delicatetei celorlalti.
Mi s-a intimplat ca unei prietene cu care stateam de
vorba pe strada sa i se ofere , iar ea sa refuze , un bilet
gratuit la un concert la care as fi mers cu mare placere.
Poate parea o prostie dar codul manierelor elegante m-a oprit
sa-l cer pentru mine , cu toate ca facusem cunostinta cu
amabila persoana cu o clipa inainte.

TRANSPORTUL IN COMUN SI POLITETEA

In mijloacele de transport in comun , loc unde avem
de-a face cu persoane total necunoscute , comportamentul nostru
trebuie sa se supuna unor anumite reguli de politete.
In statie , in general , ar trebui sa se stea la rind.
Se practica acest lucru in numeroase tari si este foarte
eficient.
La urcare , veti acorda prioritate doamnelor , persoanelor
mai in virsta , femeilor cu copii in brate , infirmilor. Daca
este aglomeratie , va veti pregati din timp sa coboriti ,
spunindu-le celor din fata : " Imi permiteti ? " sau " Coboriti
la prima statie ? " , pe un ton civilizat si fara a va
face loc cu coatele. In nici un caz , nu veti pune nima pe
nimeni. Daca , din greseala , ati lovit pe cineva , trebuie sa-i
cereti scuze.
La noi in tara , in mod conventional , s-a astabilit ca
urcarea calatorilor sa se faca prin usa din spate , iar
coborirea pe la mijloc sau prin fata. Exceptie de la aceasta
regula fac femeile insarcinate sau cu copii mici in brate ,
batrinii sau infirmii care pot urca si prin fata. Acestia au
obligatia sa-i astepte pe calatorii care doresc sa coboare.
Retineti ca in alte tari , urcarea se face numai pe
usa din fata pentru a prezenta soferului legitimatia de
calatorie sau pentru a achita pretul biletului.
Daca toate scaunele sunt ocupate , este obligatoriu sa
cedam locul batrinilor , femeilor insarcinate sau cu copii
mici , infirmilor sau bolnavilor. Din gentilete putem oferi
locul si altor persoane , in general , doamnelor. Dar acest
gest de amabilitate nu trebuie inteles gresit. Deseori vedem
mame sau bunici grijulii raminind in picioare linga
" printisorul " de zece ani care se lafaie in voie pe locul
pe care l-am oferit lor si nu baiatului. Oare aceste doamne
nu-si dau seama ca " educa " in mod cert un prost crescut ?
Persoana careia i s-a cedat locul nu trebuie sa se
poarte ca si cind acest lucru i s-ar cuveni , ci sa
multumeasca cu naturalete pentru gestul politicos.
Daca o doamna este insotita de un barbat , acesta ii
va cumpara biletul si-i va oferi locul de linga geam. Daca
nu exista decit un singur loc liber el va fi oferit
doamnei , iar domnul va ramine linga ea in picioare. In nici
un caz nu o va parasi , repezindu-se la un loc liber cind
se iveste ocazia.
In mijloacele de transport in comun ne purtam cit
mai atent cu ceilalti calatori. Asta nu inseamna ca avem
voie sa-i fixam cu o privire dezaprobatoare sau prea
admirativa , ci nu-i bruscam , nu-i calcam pe picioare , si nu-i
incomodam cu pachetele noastre. Avem grija ca geanta pe care
o purtam pe umar sa nu-i loveasca in cap pe cei care stau
jos. Daca am gresit este obligatoriu sa ne cerem scuze. Tot
obligatoriu e ca celalalt sa raspunda : nu-i nimic , se
intimpla.
In cazul in care stam de vorba cu o persoana
cunoscuta , vom urma aceleasi reguli dupa care ne conducem
daca o intilnim pe strada. In plus , nu vom discuta peste
capetele oamenilor , ridicind glasul pentru a fi auziti.
Evident , trebuie sa ne abtinem de la orice comentariu
neplacut la adresa celorlalti calatori si sa nu intervenim
in discutiile dintre acestia. Cind este absolut necesar si
asisitam la un furt , de pilda , vom interveni prompt si
eficient in favoarea pagubasului. In nici un caz nu trebuie
sa ridicam tonul si sa recurgem la un limbaj necivilizat.
Vom folosi intotdeauna pronumele personal de politete
" dumneavostra " in loc de " mata " , " dumneata " sau " tu "
chiar daca ne adresam unui om mai modest imbracat.
Din pacate , la noi o calatorie cu mijloacele de
transport in comun este un calvar tocmai din cauza lipsei
de maniere a calatorilor. Insusirea regulilor de buna purtare
pe care le-am amintit ar elimina vesnicele discutii la care
asistam zilnic fara voia noastra.
As propune firmelor care isi fac reclama in
mijlooacele de transport in comun - de exemplu , firmei
Coca-Cola - sa afiseze aceste pagini pe panoul de reclama.
Nu ar fi rau deloc !

CUM SA NE PURTAM CIND SUNTEM LA VOLAN ...

Nici cind circulam cu alte mijloace de transport nu
ne purtam la intimplare. Intr-un taxi , de pilda , un client nu
se aseaza linga sofer decit daca doreste sa vada orasul.
Barbatul care insoteste o doamna nu se va aseza linga
sofer , ci in spate , linga ea.
Daca mergem cu o masina particulara apare o modificare
a etichetei : ne vom aseza linga cel care conduce masina. Ar
fi nepoliticos sa stam in spate. Daca in masina sunt mai
multe persoane vom ceda locul din fata celei mai in virsta
sau unei doamne. Daca este vorba despre un cuplu , sotul va
ocupa locul din spate.
Proprietarul masinii deschide portierele , ii ajuta pe
invitatii sai sa urce , se aseaza ultimul , se asigura ca
usile sunt bine inchise , si apoi se aseaza la volan. La
sfirsitul calatoriei este primul care coboara din masina ca
sa-i ajute pe musafirii sai sa coboare. La intoarcere , are
obligatia de a le conduce pe doamne pina la usa casei lor.
Daca la volan se afla o femeie , de deschiderea , inchiderea
portierelor si de bagaje se ocupa unul dintre barbatii din
masina. Este de-a dreptul comic , ca dintr-un exces de zel ,
domnul sa duca poseta doamnei care a sofat. Dar , o va ajuta
sa coboare , oferindu-i mina.
Daca invita pc cineva la o plimbare cu masina , e
urit sa-i pretindem bani de benzina. Daca ne oprim la un
restaurant nu vom avea pretentia sa ni se plateasca si
consumatia noastra. Cheltuielile vor fi impartite egal. Asa este
corect. Altfel stau lucrurile daca prietenii nostri hotarasc
si noi suntem de acord sa ne ofere o masa la " Sura
Dacilor " - de pilda. Drumul ne priveste pe noi , masa pe ei.
Cind este posibil , ocupantii unui vehicul ii saluta
pe pietonii cunoscuti , la o traversare sau la un stop.
Tinuta de gala ne obliga sa mergem la receptii , la
teatru , la opera cu masina noastra ori cu taxiul. Daca
suntem cu masina , sa ne hotarim cine va conduce la
intoarecere ca sa nu bea nici un strop de alcool. O masina
distrusa , spitalizarea sau o inmormintare costa cu siguranta
mai mult decit un taxi !
Daca in alte situatii , politetea este o problema de
optiune , cind suntem la volanul unei masini ea este de o
necesitate vitala. Undeva in Middle West la trecerea peste
calea ferata , se afla un anunt elocvent : " Trenul are nevoie
de 15 secunde pentru a traversa acest pasaj , fie ca masina
dumneavoastra se gaseste sau nu pe el ! " Un viraj periculos
este semnalizat cu astfel : " Urmatorul spital este la 200 de
kilometri ...". Batrina noastra Europa , nu apeleaza inca la
umor in acest domeniu , ci recurge tot la semnele de
circulatie conventionale.
Sa nu intelegem cumva ca in America nu exista semne
de interdictie sau politie. Pericolul pe care il reprezinta
atit soferii , cit si pietonii neatenti este acelasi. Ne
refeream doar la faptul ca metodele educative in domeniul
circulatiei rutiere pot fi dintre cele mai diverse.
Aproape zilnic la T.V. ni se prezinta accidente
tragice. Toate au aceeasi cauza - nerespectarea unor norme de
conduita civilizata. Ne-am astepta ca dupa o astfel de
emisiune , batrinelul cutremurat ca un semen de-al sau a
murit in mod absurd , trecind pe rosu , sa astepte oricit in
fata unui semafor defect pentru a traversa. Dar nu se
intimpla asa. Vom vedea ca zeci de oameni seriosi isi
incearca " norocul " , ca la ruleta ruseasca , nerespectind
interdictiile pe care ei le cunosc de fapt foarte bine.
Aproape nu exista om care sa nu stie ca nu are voie sa
traverseze strada oricum si oriunde , ca nu este bine sa-ti
lasi copilul sa se joace in mijlocul drumului sau ca atunci
cind sofezi esti obligat sa te opresti si sa acorzi
prioritate pietonilor chiar din momentul in care acestia au
pus piciorul pe " zebra ". Pentru un cetatean venit dintr-o
tara civilizata , dezordinea ce caracterizeaza circulatia
rutiera de la noi este de neconceput. Am vazut in Suedia
oameni asteptind rabdatori la stop , desi trecuse miezul
noptii si strazile erau pustii...
De-a lungul timpului , s-au realizat mii de anchete
privind motivele ce-i determina pe oameni sa incalce regulile
de circulatie. Raspunsurile sunt mereu aceleasi : lipsa de
atentie si graba. Noi am adauga : lipsa de politete. Suna
poate ciudat , dar acesta este adevarul. Cel care traverseaza
Calea Victoriei pe unde are chef este un om prost crescut.
O comportare civilizata in traficul rutier nu are
inca o traditie indelungata cum au legile bunei purtari in
celelalte domenii sociale. Nerespectarea normelor de politete
in societate se pedepseste , cum am vazut , cu excluderea
noastra treptata din medii pe care le-am frecventat altadata
cu placere. Nerespectarea normelor de politete pe sosea se
plateste cu viata !
Din exemplele date putem deduce ca in acest domeniu ,
mai mult decit in oricare altul , rigorile legii coincid cu
rigorile politetii. Mai mult decit atit , legea nu se poate
referi la infinitatea de situatii ce apar cind suntem la
volan , punindu-ne viata in pericol.
Un sofer experimentat va va spune ca din vina lui
nu poate avea loc nici un accident , dar de fiecare data
cind pleaca la drum o face cu teama. Ea ii este provocata
de " fantezia " si de lipsa de responsabilitate cu care conduc
ceilalti.
Domnul care lasa o doamna grabita sa treaca pe rosu
pentru a prinde tramvaiul nu este bine crscut daca nu s-a
asigurat privind in oglinda retrovizoare , ca nu-i incurca pe
soferii din spatele sau. In acest caz respectarea regulilor de
circulatie trece inaintea legilor politetii.
Solidaritatea care exista - sau care ar trebui sa
existe - intre conducatorii auto pe sosea , este tot o forma
de politete. Ea si nu legea ii obliga pe acestia sa
opreasca pentru a-i ajuta pe cei ramasi in pana si tot ea
ii determina sa faca un gest amical necunoscutului care i-a
permis o depasire.
Dar a-i avertiza pe cei ce vin din partea opusa ,
semnalizind un punct de control sau un radar este o
solidaritate prost inteleasa. Cei care pacalindu-i pe politisti
conduc apoi cu viteza maxima , pot deveni victime ale unor
grave accidente.
Cu toate ca subiectul este inepuizabil , ne oprim aici.
Nu inainte de a va recomanda sa va lasati cartea de vizita
cu scuzele de rigoare pe parbrizul masinii pe care ati
lovit-o usor in parcare. Veti da dovada ca sunteti un
adevarat gentleman !

Un comentariu:

  1. Consider ca regulile de bune maniere pe strada pot avea si accente moderne. Vreau sa mentionez aici un singur lucru in aceasta directie, a modernizarii politetii: ecologia.

    In opinia mea, este evident ca nu e bine sa arunci hartii pe jos, sa nu arunci mucuri de tigara pe strada, sa nu scuipi pe jos, guma de mestecat sa o pui intr-un servetel (sau, si mai bine, sa nu mesteci in public). Acestea tin insa de partea auto-restrictiva. Iti impui sa nu faci un lucru.

    Ce faci insa daca observi ca e un cos de gunoi si o hartie sub el? Poti trece mai departe, indiferent la ce se intampla in jurul tau. Sau poti avea o atitudine moderna, ecologista, si sa iei hartia de pe jos. Mediul inconjurator iti va multumi. Aceasta este o noua perspectiva: impune-ti sa faci un lucru.

    Ce faci daca observi un cos de gunoi a luat foc? Poti incerca sa stingi tu focul, dintr-o sursa de apa din apropiere. Si e bine sa iei atitudine si sa obtii ajutorul altora (cei care locuiesc in zona, chiar si sa suni la 112).

    Care ar fi o atitudine buna in cazul in care vezi ca oamenii isi plimba cainii, care lasa in urma lor resturi neplacute, iar stapanilor nu le pasa? O buna atitudine ar fi sa spui ceva, sa nu ramai indiferent. Atrage atentia stapanului cainelui ca locuieste intr-un oras, si de politetea lui depinde frumusetea orasului.

    Apoi, mersul pe strada poate avea si el resurse ecologice. Poti merge imbracat la costum, decent, sofisticat. Iar la acest costum nu merge din pacate sa asociezi un autobuz prafuit sau un metrou aglomerat. Va trebui sa asociezi cu o limuzina scumpa. Sau nu? Gandeste-te la mediu si ia in considerare alternative mai putin politicoase pentru oameni, poate, dar mult mai prietenoase cu mediul. De la mersul pe jos, pe role, la bicicleta si scuter, toate acestea sunt la indemana ta, mult mai usor decat o limuzina.

    Iar transportul in comun, desi poate neplacut si putin neelegant, este o buna solutie pentru ca lumea sa fie un pic mai verde. Adopta acest standard.

    Politetea iti spune, in doua cuvinte, sa iti impui niste restrictii pentru ca lumea sa poata convietui decent. Depinde insa de tine sa intelegi ca lumea din jurul tau are nevoie de mai mult de atat. Are nevoie de actiuni. Are nevoie ca tu (da, tu, cel care citesti) sa faci lumea mai buna. Fii mai mult decat politicos, fii ecologist!

    Cred ca dincolo de lucrurile pe care le poti face cand te plimbi, este un lucru esential care ai putea sa il faci cand te plimbi si, poate, in prezent nu il faci: ia atitudine. Arata ca iti pasa. Nu trece indiferent pe langa hartia aruncata de altul. Gandeste-te ca vine cineva dupa tine. Gandeste-te ca tu esti o piesa dintr-o lunga serie de generatii de oameni pe aceasta planeta. Asuma-ti un responsabil. Fi curajos si ia atitudine cand vezi rele in jurul tau.

    Aceasta, este in opinia mea, politetea combinata cu ecologia pe strada.

    Pentru concurs: adresa de email este O_Breda la yahoo.

    RăspundețiȘtergere